torsdag 2 november 2017

Blir en hund lyckligare för den är tränad?

Är det så?
Eller är det vi människor som mår bra utav att lyckas med något.
Hur glad är en hund igentligen i en träning? För om man tänker, inte tusan är det själva träningen dom gillar, utan troligt belöningen under eller efter träningen....

Visst säger ni gillar dom sin träning, eller?  Är det gillandet från oss och godis osv som dom gillar, kontakten, tiden med oss

Det är här som man borde sätta sig ner och tänka, vad är det verkligen för inlärningar dom behöver, just specifikt den här hunden, och sen fokusera på just det.

vissa saker bör dom ju kunna för att leva ok i människo världen
Och dom träningarna måste man på nått sätt göra så roliga som möjligt.

Men allt annat vi "tvingar" dom till för att vi tror att dom tycker det är skoj, och för att vi tycker det är skoj,kanske man skulle lägga mindre tid på....

Men klart det finns hundar som älskar att träna typ Lydnad, svansen går på dom och dom är jätte ivriga att komma igång???  Men som sagt, är det träningen i sig eller tiden med dig, kanske dom heldre vill vara i skogen med dig....

Kanske är det bara vi som gillar att umgås med andra människor, och vi har hittat ett sätt att umgås genom våra hundar.... Kanske har just endast sällskap hundar det aldra bäst <3
Minsta stressade tillvaron.
Inga större krav på sig än att tillhöra just den här flocken.

Men.... Min hund ligger hemma på golvet och väntar och väntar på att nått ska hända, den vill göra nått, eller? 
Är det ett inlärt stressat beteende /liv, som vi människor lärt in

Ingen av hundarna som jag träffat genom livet som sällskap hundar har det beteendet, om det inte finns nått där som tiden dom tex ska gå på en promenad, också inlärt i deras liv, som kan göra dom en aningen uppjagade

Det här är ju bara en massa tankar som rasar ut ur mitt huvud, som man kanske bör ta i beaktan, för visst vill vi ju göra tillvaron för våra älskade hundar till det bästa för dom, så varför utsätter vi dom för sånt som kanske endast för dom ger  stress och en massa rädsla som dom inte behöver,

Hur många, handen på hjärtat, av våra hundar gillar att vara i en utställnings ring???
Dom flesta ser väldigt kymiga ut, svansen mellan benen försöker komma undan från hantering, hoppar och studsar mot andra hundar kanske just för dom tycker hela situationen är obehaglig, deras ägare är annorlunda, stressade, tävlings nerver, signalerar till sina hundar att nått inte är ok. Krävande att deras hundar ska sköta sig exemplariskt, rädda för att dom ska göra bort sig i ringarna, bland alla "proffs"  och förståsigpåare, som ofta befinner sig utanför ringarna, för inne i dom vill dom ju inte vara och göra bort sig.....

Mycke tankar finns i mitt huvud, och nu när jag låter dom flöda ut så blir det en hel del, rörigt och ivrigt ner skrivna, så tur är vell att inte så många läser min blogg nu för tiden 😄

Var på en utställning på " stora Stockholm " tyckte och såg fram emot att få mingla runt bland hundfolk och deras hundar, men oj 😮 vad jag bedrog mig
Mitt humör sjönk mer och mer, jag var säkert ett mycket dåligt sällskap till Yvonne 😌, jag såg verkligen hela spektaklet med andra ögon 👀 😥,rädda, nertryckta, förlöjliga hundar....
Så hemskt, kände all denna rädsla skölja över mig, skämdes att vara hundägare.
Vad vi utsätter våra, kära vänner hundarna för

Åkte därifrån med tungt hjärta, ett arrangemang som jag sett fram emot flera gånger i mitt liv, hade fallit till något mycket dåligt, kommer troligt inte besöka platsen igen, är inte så ivrig på andra stora utställningar heller, klyven när det gäller utställningar, svårt att bestämma mig om jag verkligen vill ställa hund.

En del för att jag inte tror mina lungor, emfysem, håller i spring situationerna, också för att jag inte är så förtjust i stämningen runt ringarna, aldrig kännt mig som en i gänget, kanske mitt egna fel att det känns så!? Eller kanske inte...

Och den stora frågan är, Är detta nått mina hundar vill????

Znö vill verkligen inte  absolut inte som hon just nu känner för folk

Pennie är jag inte säker på?
Hon ser ut att finna det kul i själva ringen, hon ler 😊 och skrattar gott med mig ♥
Svansen går när domare kommer fram,
Men runt ringen vill hon jaga bort andra hundar ibland?  Katapullt utfall, Hon liksom bara vill hålla vissa på avstånd
Och här är jag rätt säker på att det inte enbart beror på mig, för jag brukar vara i nått samtal eller intresserad av nått i ringen inte på verkad på nått sätt av dom hundarna som Pennie bestämt sig för att jaga bort sååå vet inte om hon igentligen gillar situationen

Slut på dom här tankarna blev sååå många

Inga kommentarer: