söndag 15 april 2018

Nose Worke Träning

Nu har jag och min virriga flock tränat NW hemma på köks golvet .
Och måste säga att det gick förvånansvärt bra om man tänker på hur virrigt det var :)
Fast lekledaren är nog virrigast .
Vet inte hur många gånger jag kvittrade BRA i stället för RÄTT när dom fann doften med godis på .
Och då hade vi ju alldelens före tränat in ordet RÄTT med en massa gott godis .
Och det funkade utmärkt .
Nja Pennie den mystiska , var lite funderandes vad jag höll på med .
Men får hon bara sova på det så brukar hon fatta .
Nu har jag klivit en massa steg tillbaka när det gäller Nose Worke .
Nu belönar vi hittandes.
Inte någon markering ...
Det funkade så bra - på alla mina tre.
Och den stressade fröken Znö , som är stressad innan för hon inte riktigt vet vad som ska hända , och jag måste be att hon sitter ner utanför banan efter jag stängt undan dom andra två , är så pass stressad att hon hoppar på mig , hon är super focuserad när jag säger sök och hon går in på NW banan .
Helt fantastiskt måste jag säga , att hon från stress i hundra kan släppa det och bara koncentrera sig på själva söket. Jätte kul att se .
Och det där ordet RÄTT kommer bli användbart .
Kände redan idag så bra det funkade , alltid gillat klicker , men aldrig fått till det att använda den , en grej att hålla rätt på !!! men här kan jag göra samma sak men med ett ord himmlans bra 
Till och med Pennie , sökte och fick massa gott vid doften .
men 
Jag har aldrig haft en Lb som tuggar varenda hörn på en normal stor godis bit.
Haha
så där måste det bli ännu mindre bitar .
Tilda som blev instängd bakom grinden i lilla köks delen , till hennes glädje , hon stal ostbiten jag skar av , men matte var med och såg det , så hon spottade ut den vid NEJ !
Här om veckan stal hon ju sista biten av påskskinkan , som jag tyckte dom kunde ha som belöningsgodis 
Dessa underbara hundar .

***

Idag har jag och min älskade livs partner 
Varit gifta i 1 år
och tillsammans i 28 år.

Inga kommentarer: